Бременност, раждане и тазово дъно

11 януари 2022
Бременност, раждане и тазово дъно

Бременността е един от най-предизвикателните и възнаграждаващи процеси, през които преминаваме като жени. С всички промени, които изпитваме както емоционално, така и физически, не е изненада, че и тазовото ни дъно също подлежи на изменения! Всъщност мускулите на тазовото дъно помагат да завъртим главата на нашето бебе в правилната позиция за раждане, като същевременно поддържат тежестта на нарастващата ни матка.

 

 

Какво се случва с тазовото ни дъно ПРЕЗ БРЕМЕННОСТТА?


Мускулите на тазовото дъно са подложени на изключителен натиск, докато вършат усилена работа за подпомагане на бременността. Интимните мускули са уязвими към отслабване поради натоварването и допълнителното тегло от бебето. Тази слабост може да стане опасна още на 12 седмици от бременността. Не е необичайно да изпитаме дискомфорт през този период или дори да започне да се появява нарушение на тазовото дъно, като уринарна инконтиненция (изпускане на урина). Може да продължите да страдате през по-късните етапи на бременността си и ако не се справите с това неприятно състояние, то може да продължи и след раждането.

 

Също така е важно да отбележим, че рискът от развитие на нарушение на тазовото дъно се увеличава както с възрастта, така и с всяко раждане, поради отслабването на мускулите на тазовото дъно.

 

 

ПОЛЕЗНО: КАК ДА ПОДГОТВИМ ТАЗОВОТО ДЪНО ЗА БРЕМЕННОСТТА?

 

 

Какво се случва с тазовото ни дъно СЛЕД РАЖДАНЕ?


Рискът от развитие на нарушение на тазовото дъно след травматично вагинално раждане - когато се използват инструменти като форцепс или вакуум, ако бебето е било голямо или раждането е било удължено - е значително по-висок от тези, които са подложени на раждане с цезарово сечение, известно също и като секцио (C-section).

 

Цезаровото сечение (ЦС) представлява хирургична процедура, при която раждането на фетуса (плода) става чрез оперативни разрези по коремната стена (лапаротомия) и стената на матката (хистеротомия). Тази процедура обикновено се прилага, когато вагиналното раждане ще застраши живота или здравето на бременната или бебето. В някои случаи секцио се извършва и по желание (на бременната), без да са налице медицински показания за това.
Световната здравна организация (СЗО) препоръчва цезарово сечение да се прави само въз основа на обоснована медицинска причина. 

 

По отношение на цезаровото сечение не приемайте, че щом не сте имали вагинално раждане, вие сте "застраховани" и не сте податливи на нарушения на тазовото дъно. Винаги имайте едно наум и се погрижете за тазовото си дъно след раждането (разбира се след разрешение от гинеколог). 43% от жените, подложени на цезарово сечение, все още изпитват едно или повече нарушения на тазовото дъно поради промените, настъпили в тялото им през цялата бременност.

 

Дори и най-леките вагинални раждания имат отражение върху тазовото ни дъно, но е важно да запомните, че тези нарушения могат да бъдат обратими, ако се погрижим за себе си навреме!

 

ОЧАКВАЙТЕ: ТАЗОВОТО ДЪНО СЛЕД РАЖДАНЕ

 

 

Какво да направим за тазовото си дъно по време и след бременност?


Важно е да работим за подобряване и поддържане на силата на тазовото ни дъно както по време на бременност, така и след раждането. Независимо дали сте бъдеща майка или майка на три деца, вероятно сте чували за интимните мускули. Но може да не сте наясно колко важни са те и в това няма нищо срамно, тъй като по темата се говори малко в обществото ни.

 

Преди бременност е абсолютно задължително да започнете редовно упражнения за тазовото дъно (най-известните от които са Кегел упражненията). Докато упражняването на интимните мускули по време на бременност трябва да се случва с разрешението на лекар и под наблюдението му! Упражненията на интимните мускули често са превантивна мярка срещу нарушения на тазовото дъно, които могат да се развият в по-късна бременност и особено след раждане. Най-често жените започват да се интересуват от Кегелите едва след раждане, но както се казва "по-добре късно, отколкото никога". Важно е да започнете с интимната гимнастика 6 седмици след раждането, когато най-вероятно сте била на преглед при гинеколог и той ви е разрешил да започнете. И запомнете - няма място за отчаяние, тъй като интимните ни мускули са много отзивчиви и могат да се възстановяват. Когато усвоим правилната техника, упражненията на Кегел се правят изключително лесно. Тогава можем да ги изпълняваме докато си почиваме, докато се разхождаме, гледаме филм или четем книга например.

 

ОЧАКВАЙТЕ: БЕЗОПАСНИ УПРАЖНЕНИЯ ЗА ТАЗОВО ДЪНО ПО ВРЕМЕ НА БРЕМЕННОСТ!

 

Важно е да знаем къде точно са интимните мускули, които трябва да използваме и кои мускули трябва да се изолират. Насочваме вниманието ви към тези уточнения, тъй като 50% от жените не знаят кои мускули точно да упражняват и обикновено ангажират всички други мускули в тялото, но не и интимните, което не помага за укрепване на отпускането им! 

 

ПОЛЕЗНО: КАК ДА НАМЕРИТЕ МУСКУЛИТЕ НА ТАЗОВОТО СИ ДЪНО?

 

ВИЖ ОЩЕ: КАК СЕ ПРАВЯТ КЕГЕЛ УПРАЖНЕНИЯТА?

 

 

Какво да направим, ако усещаме, че нещо не е наред с тазовото ни дъно?


Нарушенията на тазовото дъно, като инконтиненция и пролапс (смъкване) на органите в малкия таз, могат да бъдат тревожни и за съжаление са все по-чести при майките. Въпреки това, подобряването и поддържането на силата на мускулите на тазовото дъно може да намали риска.

Повечето леки и умерени нарушения на тазовото дъно могат да бъдат значително повлияни само чрез упражняване на  интимните мускули (самостоятелни или с тренажори). Въпреки това, трябва да говорите с лекаря си и специалист по тазово дъно, ако:

  • Имате проблеми с пикочния мехур или червата.
  • Мислите, че може да сте претърпели пролапс (смъкване).
  • Половият акт е болезнен и неприятен.
  • Имате затруднения с упражненията за мускулите на тазовото дъно.

 

Когато след раждането сте направили съответните прегледи и имате разрешение от лекар да упражнявате интимните мускули опитайте и упражнения за тазовото дъно с тренажори. Наблюденията ни показват, че след раждане, особено когато вече се е появил дискомфорт в тазовото дъно, дамите много трудно намират мотивация, физически и психически сили да изпълняват редовно Кегел упражненията. Изпълнението на самостоятелни Кегели със сигурност ще помогне, но това ще отнеме месеци, дори години и често жените просто се отказват, понеже не усещат бързо подобрение. Разбира се няма място за отчаяние - на помощ идват тренажорите за интимни мускули, с които бързо ще откриете точните мускули, ще усещате какво точно се случва "там долу" и ще се възстановите сравнително бързо. Да вземем например електронния тренажор Кегел8 Ултра 20 V2, той работи с интимните мускули на 90%, като има програми за сила, чувствителност, всички видове инконтиненция, смъкване, болка и релаксация. Не е изненада, че дори след само няколко седмици използване, често жените ни споделят, че вече усещат разликата и започват отново да се чувстват като жени.

 

ПОЛЕЗНО: ВАШИЯТ ПЪТЕВОДИТЕЛ КЪМ ТРЕНАЖОРИТЕ ЗА ТАЗОВО ДЪНО 

 

 

 

 

Източници: ncbi.nlm.nih.gov; farmar.bg

Препоръчвам тренажорите за превенция на изпускане и смъкване. Комбинирайте ги с видео тренировките ми, за да имате мотивация и бързи резултати!

прочети още

За какво е добре да внимаваме след хистеректомия! -- статия за бр. 18/22 г. на в. "ГАЛЕРИЯ"

прочети още

Интервю с Милена от "Процъфтяваща връзка с Милена", фея на любовта, женски треньор, любовен консултант по успешни връзки, енергиен терапевт и семеен констелатор.

прочети още