Д-Р ЦВЕТКОВ: КЕГЕЛ УПРАЖНЕНИЯТА СА ПО-ЕФЕКТИВНИ С ТРЕНАЖОРИ

19 май 2018
Д-Р ЦВЕТКОВ: КЕГЕЛ УПРАЖНЕНИЯТА СА ПО-ЕФЕКТИВНИ С ТРЕНАЖОРИ

Един от най-често срещаните проблеми на жените и особено на тези в менопауза е стрес инконтиненцията. Какво представлява стрес инконтиненцията и какви са причините за появата й?

 

Почти 30% от жените над 50 години страдат от различна степен стрес инконтиненция. При по-младите дами този процент е по-нисък, но независимо от възрастта много от тях не се осмеляват да споделят за това дори пред лекаря си.

 

 

Стрес инконтиненцията е състояние, при което под действие на силен импулс (кихане, скачане, силен смях, изкачване на стълби и др.) има неволно изпускане на урина.  Развитието на стрес инконтиненция се дължи на множество фактори: анатомични нарушения; бременност и раждане; операции в тазовата област; възрастови изменения; травми в слабините; наднормено тегло, както и някои хирургични намеси.

 

 

Това не е в резултат на „стрес“ в конкретния смисъл на думата, а на повишено налягане в коремната област в комбинация със слабост в задържащия апарат на пикочния мехур. Основната причина за това е намален тонус на мускулите на тазовото дъно и загуба на колаген и еластин в лигавицата на влагалището. Намалената еластичност на предната влагалищна стена води до смъкване на пикочния мехур и уретрата и нарушаване на неговото анатомично положение. В резултат на това се получава инконтиненция.

 

 

 

Кои са традиционните методи, прилагани за лечение на стрес инконтиненцията?

 

Дълги години пациентите нямаха голям избор за лечение на този проблем. При подобни проблеми най-често се прилагаше хирургично лечение. Много пациентки, обаче, се страхуват от операция под упойка. Времето за възстановяване е сравнително дълго. Отсъствието от работа и нарушения сексуален живот често са неприемливи, a и рисковете от усложнения завишени.

 

 

В последно време на пазара има медикаменти, които могат да се прилагат при тези проблеми, но за съжаление при значителен процент от случаите те не дават очаквания резултат. Освен приемането на медикаменти съществуват редица методи за корекция на стрес инконтиненция – от гимнастика (т. нар. Кегел упражения), до невромускулна електростимулация и физиотерапия, лазерна терапия или хирургични интервенции.

 

 

 

Какви са алтернативите на операцията, ако има такива? Какво мислите за т.нар. тренажори за тазово дъно, които стягат мускулатурата в тази област?

 

Винаги обръщам внимание на моите пациентки, особено след раждане, че е задължително да правят упражнения за стягане на тазовата мускулатура или т.нар. тренировки по Кегел. Това са прости, но много ефективни упражнения. Представляват стягане, задържане, повдигане и отпускане на вагиналните мускули. 

 

 

Проблемът с Кегел упражненията е, че много жени не знаят кои мускули да тренират и не правят упражненията правилно. Другият казус е, че са необходими много повторения, за период от поне няколко месеца, за да се постигнат осезаеми резултати. В резултат много жени бързо се отказват.

 

 

Както при тренировките във фитнеса и при тези се постигат по-добри резултати под ръководството на фитнес инструктор. Той ви показва как да тренирате, за кои мускули да работите днес, колко повторения и почивки да направите. Затова при Кегел упражнения могат да бъдат от полза помощни средства – т. нар. тренажори за тазово дъно, които работят с точните мускули и по-бързо се постига подобрение. Те са вашите фитнес инструктури при тренировките на мускулите в тази зона на тялото.

 

 

Най-простият вид такъв тренажор е във формата на вагинални конуси (Кегел тежести), които играят ролята на тежести или „гирички“ при упражненията. Някои варианти имат и биофийдбек функция – за измерване на резултатите, мускулната сила и индикатор дали упражненията се изпълняват правилно.

 

 

Много жени нямат добро усещане за мускулите си в интимната област – нямат достатъчно сила да стягат и отпускат. Това ги затруднява да правят стандартни Кегел упражнения. От няколко години в такива случаи се използват и тренажори с невромускулна електростимулация, с помощта на която точните мускули се стимулират целево без усилия от жените. 

 

Ето няколко вида тренажори - с обратна връзка и възможност за измерване, с невромускулна стимулация, с различни тежести с обратна връзка.

 

 

KGOAL Kegel8 Ultra 20 V2 Кегел тежести

 

 

 

Колко често трябва да се правят Кегел упражнения с тренажор? Има ли противопоказания?

 

Подобни тренажори са изключително полезни за възстановяване след операция в тазовата област – например хистеректомия, операции след влагалищна пластика, при хирургическо възстановяване на тазовото дъно след пролапс (смъкване). Кегел упражненията със или без тренажори са задължителна последваща терапия, за да няма рецидиви. Защото дори след операция на пролапс (смъкване) трябва да има поддържаща терапия. Иначе, може да изминат няколко години и проблемът да се появи отново.

 

 

Упражненията трябва да се правят ежедневно, особено ако има проблем с инконтиненцията, начално смъкване на влагалищните стени. Те са полезни и при различни видове сексуална дисфункция.

 

 

Тренажорите не са препоръчителни по време бременност, за да не се предизвикат контракции. Също така при форма на рак в тазовата област могат да се използват само механичните варианти, а не тези с електростимулация.

 

 

 

Електростимулацията с тазовите тренажори ли е новата тенденция в лечението на отпускане на тазовото дъно?

 

Не само. Електростимулацията е добра алтернатива, като повлиява мускулите, а не поддържащия апарат на органите в малкия таз – съединителната тъкан. В най-добрия случай тренажорите за стягане на мускулите на тазовото дъно се комбинират с допълнително въздействие върху съединителната тъкан, засилвайки синергичния ефект на двете терапии.

 

 

Според теорията на Ulmsten & Papapetros тазовото дъно трябва да се разглежда в светлината на единството между мускули и съединителна тъкан, сравнявайки го с кораб в пристанище – мускулите са водата, а съединителната тъкан – въжетата, поддържащи кораба (органите в коремната кухина) на ниво. С термоаблативна терапия въздействаме само на „въжетата“, а с тренажор и упражнения  – само на „водата“. Затова е добре да се прилагат комбиниращи терапии с експерт.

 

 

 

 

Тазовите органи, и по-точно тяхната стабилност и правилно функциониране, са резултат от комбинацията от силна мускулатура и здрав поддържащ съединителнотъканен апарат.

 

 

 

 

 

 

Вземи своя тренажор още сега! Не отлагай повече! 

 

 

 

 




ОЩЕ ЗА Д-Р ДИМИТЪР ЦВЕТКОВ


 
 

 

 
...

Д-р Димитър Цветков е завършил Висш Медицински Институт  - Плевен, през 2003 година. От  2010 г. е специалист по „Акушерство и гинекология”. Специализира в Клиника по гинекология към Университетски клиничен център – Любляна, Словения, във връзка с проект „Увреждания на тазовото дъно при раждане“ на програма „ERASMUS”  на ЕС. Участвал е в редица научни форуми в България, Украйна, Гърция, Словения, Италия, Великобритания, Унгария и др. по проблемите на урогинекологията, ендоскопската хирургия, съвременни проблеми на репродуктивната медицина, медикаметозен аборт и контрацепция. Практикувал е като лекар-специалист по  акушерство и гинекология в болнични заведения в Словения, а в момента работи в МБАЛ „Надежда“.


Д-р Цветков е член на Български лекарски съюз (БЛС), Zdravniška zbornica Slovenije (ZZS), European Society of Humane Reproduction and Embryology (ESHRE), International Federation of Professional Abortion and Contraception Providers (FIAPAC) и International Urogynecology Association (IUGA).

 

 

 

...

  

 

 

 

Интервю с д-р Георги Атанасов за kegel8.bg

Автор: Галина Начкова, експерт по тазово дъно и сертифициран женски wellness треньор

 

 

 

 

 

 

Запази час за консултация с Галина Начкова 


+359 899 37 73 62

 

 


ВЗЕМИ КОНСУЛТАЦИЯ СЕГА!

 

 

 

 

 

Руският хитов тренажор за интимна гимнастика е в предпродажба до 28 октомври

прочети още

Момичетата на възраст от 12 до 17 г. трябва да бъдат обучавани в училище как да изпълняват упражнения за тазовото дъно. Това се посочва в проект за нови здравни препоръки на National Institute of Health and Care (NICE) – Националният институт по здраве и грижи във Великобритания.

прочети още

Информацията в книгата на Екатерина Смирнова е необходима на всяка жена, независимо от нейната възраст и разбирания!

прочети още