• Начало »
  • Новини »
  • Има ли ефект от Кегел упражненията? Доказателствата за упражненията на тазовото дъно

Има ли ефект от Кегел упражненията? Доказателствата за упражненията на тазовото дъно

4 ноември 2020
Има ли ефект от Кегел упражненията? Доказателствата за упражненията на тазовото дъно

 

Макар че са изминали над 70 години, откакто са описани и научно доказани от д-р Арнолд Кегел,  Кегел упражненията (или упражненията на тазовото дъно) и тяхната ефективност при множество различни видове дисфункции на тазовото дъно продължава да вълнува и специалистите, лекари, физотерапевти и жените. 

 

 


Ако  не  сте  запознати с   тазовото дъно и защо е важно да го упражняваме, можете да прочете нашата статия "Как работи тазовото дъно?". В  тази статия, ние  ще  скочим  направо в дълбокото в опит да отговорим  на  въпроса: "Наистина ли работят Кегел упражненията?".   

 


Обърнете внимание, че  мъжете  също имат тазово  дъно, което има много подобни функции с женското тазово дъно (свързани със  сексуалната и отделителната функция) и мъжете също могат да практуват Кегел упражнения, за да подобрят контрола и усещанията си. Но  в  тази  статия  разглеждаме  само  Кегел упражненията за жени.

 

 

Защо Кегел упражненията са важни?

 

 

Най-общо казано, Кегел упражненията се  извършват като средство за защита при слабост на тазовото дъно, което може да се случи без конкретна  причина или в  резултат на редица фактори, включително бременност, стареене и дори физическа активност, като  бягане или други интензивни спортове.

 

 

Най-често Кегел упражненията се прилагат с терапевтична цел, за да  предотвратим или да се справим с някоя дисфункция на тазовото дъно, която може да бъде от уринарна инконтиненция/контрол на пикочния мехур до пролапс на тазови  органи.

 

 

 

В същото време някои хора предприемат този  вид упражнения не само, защото са терапевтични, а повече за забавление - съществува убеждението, че Кегелите водят до по-добър секс и подобряват сексуалната дисфункция (по различни начини, от възбуда до качество и честота на оргазма).

 

 

 

На последно място, те също така се смятат за полезни като превантивна мярка, например при свързано с възрастта влошаване на контрола на пикочния мехур или други функции на тазовото дъно на мускулите, или при подготовката за здравословна бременност и раждане.

 

 

 

С такъв  широк спектър от претенции за стойността на  Кегел упражненията  за женското здраве, наистина не е изненадващо, че съществува и скептицизъм за това дали всички те са основателни.  

 

 

Има ли доказателства, че Кегелите работят?  

 

Тъй като упражненията за тазовото дъно са разработени за първи път през 40-те години на 20 век, те са били доста изчерпателно проучени. Има много научна литература по темата. По-долу ние споделяме линкове и извадки от заключенията на няколко от стотиците налични доклади от клинични проучвания, които се опитват да отговорят на конкретни въпроси за упражненията на тазовото дъно и тяхната ефективност в различни ситуации.

 

 



Упражненията  на тазовото  дъно помагат ли  да  се предотврати  или  лекува  инконтиненция  по време на  бременност?
Да ("6-седмичната  програма за  упражняване на тазовото дъно е била ефективна за предотвратяване на стрес инконтиненция и намаляване на стрес инконтиненция при бременни  жени, които са съобщили за стрес инконтиненция в края на бременността.")

 



Дали упражненията на тазовото дъно  са ефективни за  лечение на  уринарна  инконтиненция  при  жените?
Да ("Резултатите подкрепят широко разпространената препоръка упражненията на тазовото дъно да бъдат включени  в програми за първостепенно консервативно лечение за жени със стрес, неотложна или смесена  инконтиненция на урината.") 

 


Може ли  упражненията на  Кегел  да повишат  сексуалната  възбуда  за  жени?
Да ("Настоящото проучване  предоставя  емпирична  подкрепа за предписване на Кегел упражнения за нормални жени като подобрител на сексуалната възбуда.")

 



Може ли упражненията за мускули на тазовото дъно да имат  положителен ефект върху сексуалността?
Да ("Упражненията на мускулите на тазовото дъно имат положителен ефект върху сексуалността. Сексуалното удоволствие, образът на тялото, самочувствието и сексуалността са подобрени.")

 



Могат ли упражненията на тазовото дъно да помогнат за възстановяването на пролапс на тазовите органи?
Да ("Мускулната тренировка на тазовото дъно е без странични ефекти и може да се използва като терапия при смъкване.")

 

 


Най-общо казано, упражненията за укрепване на тазовото дъно могат да бъдат полезни за:

 

  • Стрес инконтиненция на урината или свръхактивен пикочен мехур
  • Пролапс на тазовите органи
  • Подобряване на сексуалната функция
  • Повишаване на силата  на ядрото чрез укрепване на мускулите на  тазовите  пода, особено при възстановяване след  раждането или здравословно стареене  



Може би е излишно да се споменава, но изключително важно е за упражненията на тазовото дъно е да се упражняват правилните мускули. Няма много смисъл от упражняването на който и да е мускул, освен ако не използвате правилните  мускули и правилната техника. Ако не използвате  правилните мускули, това е малко като да отидете на бюфет и да гледате храната отстрани...

 

 

 

Ако искате да сте сигурни, че правите вашите Кегел упражнения по най-добрия начин, модерният умен тренажор с обратна връзка kGoal може да бъде вашия верен водач, и да ви помага да проследявате напредъка и ефекта от всяко малко усилие.

 

 

Когато една млада жена забременее за първи път се намират какви ли не “специалисти” и доброжелатели, които да ѝ дават съвети, препоръки, насоки и "най-добри практики". Но истината е, че освен че жената в този момент е доста уязвима, тя е и с бушуващи хормони, което допринася за лесно ранимото ѝ психическо състояние. А и да не се лъжем всяка следродилна депресия започва дори още по време на бременността. Затова е важно жената да се вслуша в собствения си глас и да разбера какви са нейните нужди в този момент.

прочети още

Ако водиш заседнал начин на живот, имаш нужда да се възстановиш след раждане или наближаваш менопауза , тогава най-вероятно изпитваш и редица дискомфорти с интимните мускули и областта на тазовото дъно.

прочети още

Сигурно вече сте чували за мускулатурата на тазовото дъно, в повечето случаи най-късно след раждането? Или за Кегел упражнения? А правили ли сте интимна гимнастика? Темата за здраво тазово дъно е в основата на днешния ни материал. В интервю за Стефи Стоянов от mammi.bg, Галина Начкова от Kegel8 България разказва повече за техниките за заздравяване на тазовото дъно, защо са важни и полезни и как да ги изпълняваме.

прочети още