Как работи тазовото дъно?

7 юни 2020
Как работи тазовото дъно?

Групата мускули, които изграждат тазовото дъно, работят по същия начин като всеки друг мускул в тялото Ви – чрез отпускане и свиване те придвижват околните сухожилия, кости и органи.

 

Единствената волева функция на мускулите на тазовото дъно е същото това свиване и отпускане, което правите при Кегел упражненията.

 

Именно затова е толкова важно да се поддържа силата и тонуса на тези мускули за здравословното състояние на цялата област на тазовото ни дъно, независимо дали сме жени или мъже. 

 

Мускулите на тазовото дъно имат ролята да контролират и осигуряват вътрешно стягане и повдигане на мускулите на вагината, ректума и уретрата.

 

Но какво правят мускулите на тазовото дъно, когато се свиват и отпускат?

 

  • Осигуряват здравословния контрол над уринирането и перисталтиката на червата 

Силното тазово дъно е от съществено значение за волевото движение и контрол, както над аналния сфинктер, така и на уретрата. Те трябва да се координират, за да се осигури пълно изпразване на червата. Ако тези мускули отслабнат, това често води до инконтиненция (изпускане) или до обратното - запек.

 

 

  • Осигуряват естествената сексуална и репродуктивна функция при мъжете и жените 

Наред с различни психологически и биологични проблеми, мускулите на тазовото дъно са от съществено значение за задоволителната еректилна функция и еякулация при мъжете. При жените свиването на мускулите на тазовото дъно е отговорно за сексуалното усещане и възбуда.

 

 

  • Помагат при бременност и раждане 

При жените мускулите на тазовото ни дъно осигуряват подкрепа на бебето по време на бременност и подпомагат раждането - насочвайки главата на бебето надолу по родилния канал. Ако имате слаби тазови мускули по време на бременност, ставате по-уязвими от състояния като инконтиненция и смъкване на тазовите органи след раждането.

 

 

  • Поза и опора 

Наред с основните мускули на корема и гърба, мускулите на тазовото дъно се стабилизират и поддържат гръбначния стълб.

 

 

  • Поддържане на тазовите органи

Мускулите на тазовото дъно имат основна роля за поддръжката на Вашите тазови органи. Ако те по някаква причина се отслабят, рискувате вашите тазови органи да изпаднат от естественото им положение, като се смъкнат (под формата на издутина във влагалището или ректума) и евентуално да се подадат извън влагалището или ануса.

 

 

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

Източници

 

 

Bo, K. Lilleas, F. Talseth, T. Hedland, H. (2001). Neurourology and Urodynamics. Dynamic MRI of the pelvic floor muscles in an upright sitting position. [online] 20(2), p167–174. [viewed 16/04/18]. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11170191

 

Cohen, D. Goldstein, I. Gonzalez, J. (2016). Sexual Medicine Reviews. The Role of Pelvic Floor Muscles in Male Sexual Dysfunction and Pelvic Pain. [online] 4, p 53-62. [viewed 03/04/2018]. Available from: http://www.smr.jsexmed.org/article/S2050-0521(15)00002-5/pdf

 

Mittal, R. K. Raizada, V. (2008). Gastroenterology Clinics of North America. Pelvic Floor Anatomy and Applied Physiology. [online] 37(3), p 493-509. [viewed 03/04/2018]. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2617789/#

 

National Childbirth Trust. (2014). Pelvic floor exercises how-to guide: Pregnancy & beyond. [online] National Childbirth Trust, 2014. [viewed 03/04/2018]. Available from: https://www.nct.org.uk/pregnancy/pelvic-floor-exercises-during-and-after-pregnancy

 

Price, N. Dawood, R. Jackson, S. R. (2010). Maturitas. Pelvic floor exercise for urinary incontinence: A systematic literature review. [online] 67(4), p309-315. [viewed 16/04/18]. Available from: https://pdfs.semanticscholar.org/bd40/19fc898987cfb343c6652205837f92029039.pdf

 

Richardson, C. A. Sapsford, R. R. Stanton, W. R. (2006). Australian Journal of Physiotherapy. Sitting posture affects pelvic floor muscle activity in parous women: An observational study. [online] 52(3), p 219-222. [viewed 03/04/2018]. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0004951406700319?via%3Dihub

 

UChicago Medicine. (2018). Frequently Asked Questions About Pelvic Floor Disorders [online] UChicago Medicine, 2018 [viewed 03/04/2018]. Available from: http://www.uchospitals.edu/specialties/pelvic/faq/pelvic-floor-disorders.html

Събитието стартира на 15.02.2021. Това е онлайн обучение на Кегел България в партньорство с WomanLifebook. WomanLifebook е сертифицирана школа по личностно развитие, в която всяка жена може да напише своята щастлива история.

прочети още

Тазовото дъно е комплекс от мускули и съединителна тъкан, които обхващат областта на перинеума и ануса – от срамната кост до опашната кост. Тяхната роля е да поддържат всички органи в малкия ни таз като пикочния мехур, вагината, матката, червата на място, да контролират работата им, така че да няма инциденти и изпускания, да поддържат увеличената тежест по време на бременността, да подпомагат раждането и да ни помагат да имаме по-интензивни интимни усещания. Тези мускули понякога отслабват и това води до много неприятности като изпускания, смъкване и разместван ена органи, незадоволителни усещания, за които повечето от нас не говорят дори и с гинеколога си. За да разберете дали и как функционират тези мускули, можете да си направите няколко лесни теста вкъщи.

прочети още

Мускулите на тазовото дъно отдавна са признати като жизненоважни за поддържането на органите в малкия таз, за здравословната сексуална функция и за осигуряването на контрол на отделителните ни функции. Освен това те допринасят за стабилността на тялото ни и правилна стойка като анатомично и функционално свързват тазовите органи – вагината, матката, пикочния мехур и ректума – но също така помагат за независимото функциониране на всеки един от тях поотделно.

прочети още