Как работи тазовото дъно?

7 юни 2020
Как работи тазовото дъно?

Групата мускули, които изграждат тазовото дъно, работят по същия начин като всеки друг мускул в тялото Ви – чрез отпускане и свиване те придвижват околните сухожилия, кости и органи.

 

Единствената волева функция на мускулите на тазовото дъно е същото това свиване и отпускане, което правите при Кегел упражненията.

 

Именно затова е толкова важно да се поддържа силата и тонуса на тези мускули за здравословното състояние на цялата област на тазовото ни дъно, независимо дали сме жени или мъже. 

 

Мускулите на тазовото дъно имат ролята да контролират и осигуряват вътрешно стягане и повдигане на мускулите на вагината, ректума и уретрата.

 

Но какво правят мускулите на тазовото дъно, когато се свиват и отпускат?

 

  • Осигуряват здравословния контрол над уринирането и перисталтиката на червата 

Силното тазово дъно е от съществено значение за волевото движение и контрол, както над аналния сфинктер, така и на уретрата. Те трябва да се координират, за да се осигури пълно изпразване на червата. Ако тези мускули отслабнат, това често води до инконтиненция (изпускане) или до обратното - запек.

 

 

  • Осигуряват естествената сексуална и репродуктивна функция при мъжете и жените 

Наред с различни психологически и биологични проблеми, мускулите на тазовото дъно са от съществено значение за задоволителната еректилна функция и еякулация при мъжете. При жените свиването на мускулите на тазовото дъно е отговорно за сексуалното усещане и възбуда.

 

 

  • Помагат при бременност и раждане 

При жените мускулите на тазовото ни дъно осигуряват подкрепа на бебето по време на бременност и подпомагат раждането - насочвайки главата на бебето надолу по родилния канал. Ако имате слаби тазови мускули по време на бременност, ставате по-уязвими от състояния като инконтиненция и смъкване на тазовите органи след раждането.

 

 

  • Поза и опора 

Наред с основните мускули на корема и гърба, мускулите на тазовото дъно се стабилизират и поддържат гръбначния стълб.

 

 

  • Поддържане на тазовите органи

Мускулите на тазовото дъно имат основна роля за поддръжката на Вашите тазови органи. Ако те по някаква причина се отслабят, рискувате вашите тазови органи да изпаднат от естественото им положение, като се смъкнат (под формата на издутина във влагалището или ректума) и евентуално да се подадат извън влагалището или ануса.

 

 

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

Източници

 

 

Bo, K. Lilleas, F. Talseth, T. Hedland, H. (2001). Neurourology and Urodynamics. Dynamic MRI of the pelvic floor muscles in an upright sitting position. [online] 20(2), p167–174. [viewed 16/04/18]. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11170191

 

Cohen, D. Goldstein, I. Gonzalez, J. (2016). Sexual Medicine Reviews. The Role of Pelvic Floor Muscles in Male Sexual Dysfunction and Pelvic Pain. [online] 4, p 53-62. [viewed 03/04/2018]. Available from: http://www.smr.jsexmed.org/article/S2050-0521(15)00002-5/pdf

 

Mittal, R. K. Raizada, V. (2008). Gastroenterology Clinics of North America. Pelvic Floor Anatomy and Applied Physiology. [online] 37(3), p 493-509. [viewed 03/04/2018]. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2617789/#

 

National Childbirth Trust. (2014). Pelvic floor exercises how-to guide: Pregnancy & beyond. [online] National Childbirth Trust, 2014. [viewed 03/04/2018]. Available from: https://www.nct.org.uk/pregnancy/pelvic-floor-exercises-during-and-after-pregnancy

 

Price, N. Dawood, R. Jackson, S. R. (2010). Maturitas. Pelvic floor exercise for urinary incontinence: A systematic literature review. [online] 67(4), p309-315. [viewed 16/04/18]. Available from: https://pdfs.semanticscholar.org/bd40/19fc898987cfb343c6652205837f92029039.pdf

 

Richardson, C. A. Sapsford, R. R. Stanton, W. R. (2006). Australian Journal of Physiotherapy. Sitting posture affects pelvic floor muscle activity in parous women: An observational study. [online] 52(3), p 219-222. [viewed 03/04/2018]. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0004951406700319?via%3Dihub

 

UChicago Medicine. (2018). Frequently Asked Questions About Pelvic Floor Disorders [online] UChicago Medicine, 2018 [viewed 03/04/2018]. Available from: http://www.uchospitals.edu/specialties/pelvic/faq/pelvic-floor-disorders.html

Когато една млада жена забременее за първи път се намират какви ли не “специалисти” и доброжелатели, които да ѝ дават съвети, препоръки, насоки и "най-добри практики". Но истината е, че освен че жената в този момент е доста уязвима, тя е и с бушуващи хормони, което допринася за лесно ранимото ѝ психическо състояние. А и да не се лъжем всяка следродилна депресия започва дори още по време на бременността. Затова е важно жената да се вслуша в собствения си глас и да разбера какви са нейните нужди в този момент.

прочети още

Ако водиш заседнал начин на живот, имаш нужда да се възстановиш след раждане или наближаваш менопауза , тогава най-вероятно изпитваш и редица дискомфорти с интимните мускули и областта на тазовото дъно.

прочети още

Сигурно вече сте чували за мускулатурата на тазовото дъно, в повечето случаи най-късно след раждането? Или за Кегел упражнения? А правили ли сте интимна гимнастика? Темата за здраво тазово дъно е в основата на днешния ни материал. В интервю за Стефи Стоянов от mammi.bg, Галина Начкова от Kegel8 България разказва повече за техниките за заздравяване на тазовото дъно, защо са важни и полезни и как да ги изпълняваме.

прочети още