• Начало »
  • Новини »
  • Надя Данчева, физиотерапевт: Когато жената е информирана, сама прави профилактика на тазовото си дъно!

Надя Данчева, физиотерапевт: Когато жената е информирана, сама прави профилактика на тазовото си дъно!

19 май 2019
Надя Данчева, физиотерапевт: Когато жената е информирана, сама прави профилактика на тазовото си дъно!

Коя е Надя Данчева? Представи се на нашите читатели с няколко думи.

Надя е кинезитерапевт/физиотерапевт по образование, като решава да се специализира в темата за женско здраве. Това включва физиотерапия при бременни, след раждане, при гинекологични и урогинекологични проблеми, болка в тази област. Страстта ми е да помагам на жените да се завърнат към любимите си дейности/спорт независимо от проблема, както и да повишавам информираността по темата.

  

Как реши да специализираш в тема, за която всички или не са чували, или смятат за табу – тазовото дъно?

Да си призная, когато за пръв път се докоснах до тази тема, бях на обучение Еразъм в Испания и тогава си казах „Не мога да повярвам, че някой би отишъл при физиотерапевт за това?“ и „Не си представям да го правя!“. Не след дълго обаче темата ми стана много интересна и колкото повече се ровех из нея, толкова повече откривах липсата на информация, особено на български език. В последствие и аз забременях и тогава започнах още повече да се докосвам до темата. Темата за тазовото дъно е толкова интересна и обширна и все изкачат нови неща и не мисля, че някога бих се отказала от нея.

  

Какво трябва да знае една жена за тазовото си дъно?

Първо, че го има!!! Шегата настрана, но самопознанието за тялото ни се оказа доста компрометирано. Голяма част от нас изпитват притеснения или дистанцираност и не смеят да хванат огледалото, за да видят какво се случва там долу. Тазовото дъно като структура не може да се види, но може да се види как работи.

 

Представлява група мускули (същите като тези на ръцете, краката и т.н.), които се разполагат като хамак между срамната кост и опашката от една страна и между двете седалищни кости, от друга. Играе съществена роля за поддържането на тазовите органи, както и за континенцията, сексуалния живот, има дренажна и стабилизираща функция.

 

А един мъж?

Първо, че и те го имат!!! Въпреки очевидните и някои не толкова очевидни разлики, тазовото дъно при мъжете има сходни функции. При тях обаче, често проблемите са от друго естество. Трябва да знаят, че може да има връзка с някои състояния като еректилна дисфункция, простатити, болка и др.

 

Кои са най-честите симптоми, които водят жените при теб?

Най-често се виждаме, когато усетят симптоми като изпускане на урина/изпражнения/газ, усещане за тежест във влагалището, свързани със следродилния период, независимо дали е веднага след това или години по-късно. Някои жени просто не знаят, че има как да си помогнат и идват след доста години, живеейки си с тези неприятни симптоми. Вече, когато информацията е по-достъпна идват и за възстановяване на тазовото дъно след раждане. Когато жената е информирана тя сама решава да направи профилактика.

 

Как се поддържа тазово дъно с физиотерапия? Какви методи се използват най-често?

Физиотерапията за тазово дъно използва много средства, като повечето от тях се припокриват с тези, които се използват и при другите муксулно-скелетни проблеми.

Тазовото дъно е малко по-сложно, тъй като там има и доста органи, всеки от които си има свои особености, които трябва да се имат предвид. В тази област се събират на едно място гинекология, урология, неврология, хирургия, проктология.

Златният стандарт е вагиналният дигитален (с пръсти) преглед, който цели да се набави информация за силата и тонуса на мускулатурата, координацията с дишането, болезнени места и др. У нас този метод не се използва, тъй като физиотерапевтите нямат право. Може би е най-полезният метод за установяване на хипо или хипертонус.

Използва се ехограф за целите биофийдбек, т.е. да може да се следи функцията на тазовото дъно и от пациента и да регулира действията си.

Използват се всякакви тренажори, дилататори, електростимулация, масаж.

 

Какво мислиш за класическите медицински терапии на тазовото дъно?

Ако под „класически методи“, имате предвид оперативни, мисля че имат своето място, но не трябва да се остава с впечатление, че са единственото нещо, което може да се направи. В световен мащаб тенденцията и на лекари и на физиотерапевти е да се пробва първо консервативно лечение и ако няма ефект – оперативно. Естествено има случаи, които налагат директно оперативно лечение.

За съжаление, голяма част от операциите не дават добри прогнози в дългосрочен план и някои от тях могат да бъдат свързани с доста неприятни странични ефекти според Световната общност за континенция. Непрекъснато се правят проучвания и специалистите се стремят да подобрят методите и материалите, които се използват. Тези проблеми често изискват мултидисциплинарен екип, който се състои от лекар, терапевт и психолог, тъй като нарушенията в тазовото дъно се отразяват на трудоспособността на човека, както и на социалния му живот.

Ако една жена се оперира, но не предприеме никакви мерки за ограничаване на факторите, които предразполагат тези проблеми, шанса те да се повторят е по-голям.

Важно е да се обучат в правилно менажиране на вътрекоремното налягане, правилно изпълнение на упражнения, дишане, какво и кога е хубаво да се избягва или как да се модифицира и т.н.

 

Безопасно ли е да използваме нефритени яйца, тренажори и уреди за тонизиране на мускулите на тазовото дъно?

Любимият ми отговор – зависи. Тук малко важи и сентенцията на Парацелз, че „Дозата прави отровата“. Малко е преувеличено де, но смисълът е същият. Употребата им не трябва да е безцелна, тъй като прекомерната им употреба с цел засилване мускулатурата, може да доведе до обратен проблем – хипертонизирането й. Или пък неправилното дозиране да не доведе до никакъв ефект. Хубаво е да се направи консултация със специалист, за да се прецени дали наистина е това, от което има нужда в момента жената, тъй като някои от уредите имат различен принцип на работа. В зависимост от състоянието, понякога е по-добре да се използва електростимулация, докато друг път тренажор, или пък дилататор.

За съжаление, няма едно нещо, което да важи за всички и при всичко. Най-успешният подход за възстановяване е индивидуализираният.

 

Има ли нещо, което би искала да кажеш на нашите читатели?

Да! Въпреки, че проблемите на тазовото дъно са много често срещани, това не ги прави нормални! Например: 

  • Ако се страхувате да излезете навън, защото няма тоалетна наблизо
  • Или защото са Ви свършили превръзките
  • Ако си слагате тампон или превръзка, за да не се изпуснете, когато тренирате
  • Ако усещате смъкване или изпускане при кихане, кашляне, или докато викате, смеете се
  • Или ако усещате болка по време на секс.

 

Това не са нормални неща! Това са все проблеми, които подлежат на терапия на тазовото дъно. И дори тези симптоми да не се премахнат напълно е важно те да бъдат менажирани, за да не прогресират, а Вие да се научите как да имате пълноценен живот. Не е нужно да се отказвате завинаги от любимите си хобита, само защото имате някой от тези проблеми.

 

 

 

Повече за Надя Данчева и с какво тя може да Ви бъде полезна ще намерите на сайта ѝ https://physiofit.bg/.

 

 

 

Когато една млада жена забременее за първи път се намират какви ли не “специалисти” и доброжелатели, които да ѝ дават съвети, препоръки, насоки и "най-добри практики". Но истината е, че освен че жената в този момент е доста уязвима, тя е и с бушуващи хормони, което допринася за лесно ранимото ѝ психическо състояние. А и да не се лъжем всяка следродилна депресия започва дори още по време на бременността. Затова е важно жената да се вслуша в собствения си глас и да разбера какви са нейните нужди в този момент.

прочети още

Ако водиш заседнал начин на живот, имаш нужда да се възстановиш след раждане или наближаваш менопауза , тогава най-вероятно изпитваш и редица дискомфорти с интимните мускули и областта на тазовото дъно.

прочети още

Сигурно вече сте чували за мускулатурата на тазовото дъно, в повечето случаи най-късно след раждането? Или за Кегел упражнения? А правили ли сте интимна гимнастика? Темата за здраво тазово дъно е в основата на днешния ни материал. В интервю за Стефи Стоянов от mammi.bg, Галина Начкова от Kegel8 България разказва повече за техниките за заздравяване на тазовото дъно, защо са важни и полезни и как да ги изпълняваме.

прочети още