Пролапсът - тихата пандемия при жените

7 март 2022
Пролапсът - тихата пандемия при жените

Обикновено жените никога не са чували за пролапса или смъкването на органите в малкия таз, преди съдбоносния преглед, когато гинекологът им съобщава, че имат свличане в напреднала степен. Неприятната новина шокира всяка жена. Истината е, че диагностицирането на смъкването е краен резултат от години отлагане на преглед, заради неудобство и страх.

 

Пролапсът е състояние, при което един или повече органи в малкия таз се изместват от нормалното си положение и изпъкват във влагалището, подобно на херния. Свличат се пикочният мехур, матката, ректума и/или стените на влагалището. Смъкването се появява, когато мускулите на тазовото дъно (интимните мускули) и съединителната тъкан отслабнат. Тазовото дъно е като хамак в основата на тялото и държи женските органи на място.

 

Факторите, които карат интимните мускули да се отпускат са бременност, раждане, наднормено тегло, силови спортове, вдигане на тежко, хронична кашлица, констипация (запек), генетична предразположеност, менопауза, хистеректомия (отстраняване на матката или шийката). Ако мускулите не задържат органите, започва да се усеща или вижда тъкан извън вагината и ако не се вземат незабавни мерки, органите изпаднат напълно.

 

Глобално разпространение

Разпространението на пролапса се увеличава постоянно и не е преувеличение да се каже, че е с размерите на пандемия. Смъкването засяга всяка втора жена над 50 г. Проблемът нарушава качеството на живота, но все още е тема табу в обществото. Това е тихо заболяване, главно заради безмълвното страдание на жените, породено от срам и липса на адекватна информация. Пандемията от Ковид-19, повлия силно на заседналия начин на живот и обездвижването, като смъкна възрастовата граница на пролапса под 40 г. Статистически данни за проблема у нас липсват. Жените рядко споделят притесненията си при рутинен преглед, преди да стане твърде късно. Смъкването се приема за нормално след раждане и менопауза, тъй като то не е животозастрашаващо за лекарите.

 

Симптоми

С напредването му се наблюдава усещане за натиск във влагалището; усещане изпадне „там долу“; кървене извън менструацията; незадържане на тампони; подутина, която се подава отдолу; дискомфорт и загуба на усещания при секс; болка в таза и долната част на гърба, която намалява, когато сме легнали и се увеличава, когато сме прави; чести инфекции (цистит); стрес инконтиненция (изпускане на урина) при кашляне, кихане, смях, скачане и вдигане на тежко; често или затруднено уриниране; констипация (запек)!

Симптомите може да са сигнал и за друго урогинекологично заболяване. Потърсете лекар за правилната диагноза!

 

Превенция

Засилете интимните мускули и намалете натоварването върху интимната зона!

Правете Кегел упражнения за укрепване на мускулите и органите. Те са най-ефективни с тренажори за тазово дъно.

Ограничете натоварването от силовите спортове. Подходящи са йога и плуване.

Приемайте повече вода и фибри от плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, за да намалите теглото и запека. Столчето под краката помага за изпразването на червата.

Не вдигайте над 1 кг., за да облекчите гърба и товара върху тазовото дъно.

Лекувайте хроничната кашлица, за да избегнете отпускане на интимните мускули и смъкване.

 

Начини за справяне 

За съжаление в България веднага се предлага операция, без дори да се спомене за други решения. Нека заедно кажем СТОП на на ненужното осакатяване на жените! Важно е да знаете какви други алтернативи има, за да направите информиран избор. Разбира се операция може да се избегне когато органите все още не са изпаднали изцяло извън вас (1-3 степен). 

 

Нехирургичните лечения са Кегел упражненията с тренажори, които се използват дори задължително след операции в областта на таза, за да се избегнат рецидиви (например след хистеректомия и ендометриоза); поддържащо бельо и колани; вагинален песар или пръстен; естрогенен крем; арвиго масаж; женска йога; лазерни процедури; столове за стягане на тазовото дъно и др.

 

Когато разберете, че имате смъкване не губете ценно време в колебания! Не се поддавайте на масовата вълна на отричане на иновативните решия и на фантазиите как САМО с храна, почивка и малко гимнастика, ще се справите като на магия с пролапса!!! Това е чисто подвеждане и злоупотреба с надеждите на отчаяните жени, които са попаднали в капана на този дискомфорт, който ги съсипва ментално и физически! След време е по-вероятно да се окаже, че вече е късно и сте изгубили ценни години само в надежди, вместо да работите целенасочено с тазовото дъно и да избегнете операция! Нека не се делим на лагери и за този сериозен проблем, а да вземем максимума от всичко добро, изпитано и доказано във времето, за да сме наистина в помощ на всяка жена!

 

Най-добре е да се подходи комплексно, да се вземе най-доброто от всяка терапия и да се действа незабавно! Започнете упражнения с тренажор, всеки ден по 2 пъти. Тренажорът работи директно с интимните мускули, като ги възстановява, укрепва и с времето процесът на свличане се стопира, а при някои жени се наблюдава прибиране, което първо усещат сами, а после се потвърждава и от гинеколога им. С времето добавяйте, според финансовата и времевата възможност, подпомагащи тялото процедури, които има в големите болници и клиники - лазерни терапии, стол за стягане на тазовото дъно; както казах по-горе добре дошли са женска йога, арвиго масаж и физиотерапевтичните упражнения за тазовото дъно.

 

Запомнете, че когато имате смъкване е добре да превърнете работата с тазовото дъно в навик, както е миенето на зъби. Тренажорът всъщност е физиотерапия у дома, той работи с деликатната интимна зона дискретно и комфортно в уюта на вашия дом, винаги е на ваше разположение само трябва да го ползвате редовно! Ползите са толкова много за всяка жена! Направете това "усилие" и се погрижете за себе си!!! 

 

Ако имате тотално смъкване (органите са изпаднали извън вагината и се виждат) се обърнете към лекар за съответната хирургическа интервенция. Добре направената операция ще закрепи органите временно, но няма да възстанови мускулите на тазовото дъно. Изпълнявайте упражненията на Кегел с и без тренажор и след това, за да предотвратите завръщането на пролапса!

 

Пишете на nachkova.gallery@abv.bg какво искате да коментираме в рубриката! Очаквам вашата обратна връзка!

 

Автор: Галина Начкова, Kegel8 България

 



Галина Начкова е автор на новата рубрика "ЖЕНСКИ ТАЙНИ" във в. "ГАЛЕРИЯ!

 

Галина е основател и собственик на онлайн платформата Kegel8 България (www.kegel8.bg), консултант по женско здраве и тазово дъно, сертифициран уелнес коуч, автор и водещ на обучения за жени.

 

 

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

Статията има за цел да ви предостави полезна информация и не може да замести консултацията с лекар. Преди да предприемете каквото и да е лечение, задължително се консултирайте с медицински специалист.

 

 

 

 


KEGEL8 ULTRA 20 V2 за ЖЕНИ - тренажор с електростимулация

 

ПОДХОДЯЩ ПРИ СМЪКВАНЕ (1, 2 и 3 степен) и след ОПЕРАЦИЯ!

 

 

Kegel8 Ultra 20 V2

 

Какви са тенденциите при устройствата за интимно подмладяване у дома

прочети още

12 съвета за намаляване на риска от уринарен дискомфорт

прочети още

Добавки помагат за намаляване на общото възпаление в пикочния мехур

прочети още