• Начало »
  • Новини »
  • Проверете тазовото си дъно и дали изпълнявате Кегел упражненията правилно

Проверете тазовото си дъно и дали изпълнявате Кегел упражненията правилно

11 ноември 2020
Проверете тазовото си дъно и дали изпълнявате Кегел упражненията правилно

„Нещата след раждане вече не са същите "там долу, ти няма да си същата там“... Звучи ли ви познато? Може би преди врме по-възрастна жена ви е споделила тази "мъдрост" или приятелката ви от детските години притеснено ви обяснява защо посещава тоалетната на всеки 30 минути, а всички останали жени на масата замълчават многозначително… Да си признаем - не говорим достатъчно и често с нашите близки, не сме искрени дори и със себе си, когато става дума на интимност, изпускания, отпускания, смъкване, усещания и почти всичко, което се случва със здравето на тазовото ни дъно.

 

И така, вашата майка или баба едва ли са ви казали, но ние жените след раждане, с напредването на възрастта, след менопауза или понякога просто генетично, често имаме проблеми с отслабването на тазовото си дъно. Какво означава това?

 

Тазовото дъно е комплекс от мускули и съединителна тъкан, които обхващат областта на перинеума и ануса – от срамната кост до опашната кост.

 

Тяхната роля е да поддържат всички органи в малкия ни таз като пикочния мехур, вагината, матката,  червата на място, да контролират работата им,така че да няма инциденти и изпускания, да поддържат увеличената тежест по време на бременността, да подпомагат раждането и да ни помагат да имаме по-интензивни интимни усещания.

 

Тези мускули понякога отслабват и това води до много неприятности като изпускания, смъкване и разместване на органи, незадоволителни усещания, за които повечето от нас не говорят дори и с гинеколога си.

 

Много често това се случва след бременност и раждане. Бъдещото бебче е огромна тежест за крехкото ни тазово дъно пез 9-те месеца на бременността, а по време на раждането трябва да се разширят многократно, за да направят път на малкия човек.

 

Затова стандартна процедура след раждане в повечето западноевропейски страни е рехабилитацията на тазовото дъно, основано на базата на Кегел упражненията (упражнения за засилване на тазовото дъно), които да възстановят мускулите и съединителната тъкан и връщането им обратно във форма. 

 
Хубавото е, че ние жените сме създадени еластични и гъвкави в тази област  можем, както да се разширяваме, така и да се свиваме. Нужни са минимални усилия и последователност и "Нещата отново ще бъдат, както преди".

 

За да разберете дали и как тези мускули (на тазoвото дъно) функционират, можете да си направите  няколко лесни теста вкъщи.

 

Те ще ви помогнат да разберете дали контролирате  добре мускулите на тазовото си дъно и доколо добре и силни ги усещате:

 

  • Когато сте в тоалетната по малка нужда опитайте се на 4 пъти да прекъснете струята, като стегнете интимните си мускули. Внимавайте да стягате само интимните мускули, без корема, бедрата и задните части! Ако успявате да прекъснете изцяло струята и 4-те пъти без да изпуснете дори 1 капка, вашите мускули са в отлично състояние.

 

  • Поставете два пръста във влагалището си. Опитайте плътно и силно да ги стиснете с мускулите на влагалището си. Усещате ли натиска върху пръстите си. В идеалния случай, трябва да ви е трудно да ги раздвижите.

 

  • Стегнете всички свои сфинктери (пикочния, вагиналния и аналния) и задръжте без да отпускате 100 секунди. В идеалния случай, мускулите няма да се изморят и няма да отслабят силата си през това време.

 

Можете да направите този тест с още по-голяма точност с помощта на нашия механичен bestseller - умен тренажор за тазово дъно kGoal. Това е иновативен уред, разработен в Сан Франциско, САЩ, специално за жените, които искат да възстановят контрола и усещанията, които са имали по естествен начин без операции и инвазивни поцедури. Уредът е финалист на наградите Innovation by Design в категория "Здраве" на Fast Company през 2015 г.

 

Тренажорът е направен от мек силикон, като възглавничката може да се отпуска и надува, за да прилегне най-добре анатомично при всяка дама, зарежда се с USB кабел и има безплатно мобилно приложение, на което в реално време можете да следите силата, с която стягате и отпускате интимните си мускули, и да виждате напредъка си ден след ден.

 

Вместо пръстите си, поставяте меката възглавничка на kGoal във вагиналния канал, включвате и отваряте приложението на телефона си. Така реално ще усетите и видите какво е положението "там долу".

 

Уредът се грижи за това не само да стягате, но и да отпускате мускулите си правилно. Последното е изключително важно за възстановяването им и ефективността на упражненията.

 

Всеки път, когато правите стягането правилно (без да напрягате дупето или корема) kGoal ви възнаграждава с вибрация, която служи за тактилна обратна връзка. Колкото по-силно стягате, толкова по-силна е вибрацията. С тактилната обратна връзка вие се научавате много бързо какво и как точно да стискате. Можете да изключите вибрацията и да виждате силата на стягане само на екрана на телефона си чрез приложението на kGoal, но ви съветваме поне през първите 2-3 седмици да не го правите, за да усвоите добре техниката на Кегел упражненията.

 

 

„Много жени правят упражненията за тазово дъно на Кегел неправилно. Често те или напрягат мускулите на задните си части или корема и така натискат тазовото дъно надолу. Това освен, че е погрешно, може да има и обратен ефект - вместо да възстанови да отслаби мускулите. Затова създадохме kGoal – с помощта на два вида обратна връзка един път през приложението и още веднъж чрез вибрация, уредът показва ясно, когато правите упражненията правилно“ , заявява физиотерапевтът Лиз Миракъл, която участва в разработването на иновативния тренажор.

 

„Направихме проучване сред 300 жени от 18 до над 60 години, което показа, че по-малко от 50% от тях всъщност знаят как правилно да правят Кегел упражненията“. Това наистина е жалко, защото, когато се правят правилно, Кегел упражненията доказано подобряват симптомите на стрес инконтиненция при над 70% от жените, независимо от възрастта им *(1)

 

 

 

 

Тренажорът kGoal е изключително полезен за жени, които искат да правят Кегел упражнения преди забременяване, като профилактика или за възстановяване след раждане, но не разбират с кои точно мускули да работят или просто те са прекалено отслабени. Обратната връзка, която този тренажор осигурява, е много полезна.

 

 

"Дисфункцията на тазовото дъно при жените е реалност, с която се сблъсквам ежедневно. Опитът ми показа, че има голяма разлика между самостоятелните Кегел упражнения и работа с тренажор. Направихме сравнение с 30 жени, които тренираха мускулите на тазовото дъно самостоятелно с упражненията на Кегел. Втора група също от 30 жени отново правеха Кегел упражнения, но използваха kGoal. Ефективността на трениране на мускулите на тазовото дъно с kGoal беше 3 пъти по-висока. Aбсолютно всички детайли, от формата до функциите на това устройство, са много обмислени от физиологична гледна точка."

 

Ина Аполихина, професор, доктор на медицинските науки, ръководител на катедрата по естетична гинекология и рехабилитация на FSBI NMITs AGP на В. И. Кулакова, Министерство на здравеопазването на Русия, председател на Асоциацията на специалистите по естетична гинекология (ASEG)

 

 

“Oчаквах да съм изумена от силата на тазовото си дъно и бях мотивирана бързо да стигна заветния максимум от 10 в скалата за измерване. Но истината беше, че виждах на скалата колко силно стягах и в началото едвам стигах 5. Трябваше още доста, за да достигна топ форма. Определено виждах как резултатите ден след ден се увеличават и това ме мотивираше много!”

 

Алиса Уокър, журналист от австралийското лайфстайл издание Gizmondo.

 

 

„Използвах kGoal постоянно за около 3 седмици и определено има огромна разлика. Сега мога да кихам без да се изпускам. Всъщност вече усещам, че деня, в който кихането вече няма да ме притеснява е съвсем близо. Обратната връзка, която този тренажор дава, ми помага да знам, че стягам правилните мускули, а приложението прави всичко лесно като детска игра. Освен това мога да сравнявам резултатите си с предишни сесии и да виждам напредъка. Така се самомотивирам! Казах на личния си лекар и сестрата и на най-добрите си приятелки. Това е първия подобен уред, който наистина работи за мен, други подобни съм захвърлила отдавна в шкафчето.“ 

 

Джесика Пайни, клиент на kGoal (САЩ)

 

 

„Претъпях сложна хирургична операция , която продължи 6 часа. Имах смъкване на пикочния мехур, ректума и матката. Матката и фалопиевите ми тръби бяха отстранени. Всичко беше повдигнато и ми имплатираха меш. Три месеца след операцията започнах физотерапия в болницата. Вървеше много добре, но уреда, с който ми препоръчаха да се упражнявам беше твърде голям и неудобен и правеше дразнещи звуци, за да ми покаже, че правя Кегел упражненията правилно. Това въобще не ме мотивираше. Тогава моята физиотерапевтка ми препоръча kGoal за домашна употреба. Веднага се влюбих в него. Модерен дизайн, а упражненията са увлекателни като игри. Най-накрая се научих и аз да изграя "видео игри" :). Лесно се използва и следи напредъка ми. Вече напълно се възстанових от операцията, нямам изпускания и усещам тазовото си дъно като ново.“

 

Ребека Силвър, клиент на kGoal (САЩ)

 

 

Мили жени и момичета, вие се грижите за кожата, косата, талията, краката, ноктите си... дори и чакрите : ), нали? Сега е времето да погледнете и по-навътре – към скрития център на здравето, усещанията, самочуствието и контрола – женските ни органи и тазовото ни дъно.

 

ВЗЕМЕТЕ МЕРКИ НАВРЕМЕ, тествайте мускулите си, УПРАЖНЯВАЙТЕ СЕ дори ПРЕДИ ДА Е НАСТЪПИЛ ПРОБЛЕМ, вашето тазово дъно ще ви се отблагодари!

 

 

 

Източници:

*1. Pelvic floor exercise for urinary incontinence: A systematic literature review, Aug 2010, Natalia Price, Rehana Dawood, Simon R. Jackson, https://www.maturitas.org/article/S0378-5122(10)00317-8/abstract

Когато една млада жена забременее за първи път се намират какви ли не “специалисти” и доброжелатели, които да ѝ дават съвети, препоръки, насоки и "най-добри практики". Но истината е, че освен че жената в този момент е доста уязвима, тя е и с бушуващи хормони, което допринася за лесно ранимото ѝ психическо състояние. А и да не се лъжем всяка следродилна депресия започва дори още по време на бременността. Затова е важно жената да се вслуша в собствения си глас и да разбера какви са нейните нужди в този момент.

прочети още

Ако водиш заседнал начин на живот, имаш нужда да се възстановиш след раждане или наближаваш менопауза , тогава най-вероятно изпитваш и редица дискомфорти с интимните мускули и областта на тазовото дъно.

прочети още

Сигурно вече сте чували за мускулатурата на тазовото дъно, в повечето случаи най-късно след раждането? Или за Кегел упражнения? А правили ли сте интимна гимнастика? Темата за здраво тазово дъно е в основата на днешния ни материал. В интервю за Стефи Стоянов от mammi.bg, Галина Начкова от Kegel8 България разказва повече за техниките за заздравяване на тазовото дъно, защо са важни и полезни и как да ги изпълняваме.

прочети още