За и против Кегел упражненията  

6 ноември 2020
За и против Кегел упражненията   

 

Мускулите на тазовото дъно отдавна са признати като жизненоважни за поддържането на органите в малкия таз, за здравословната сексуална функция и за осигуряването на контрол на отделителните ни функции. Освен това те допринасят за стабилността на тялото ни и правилна стойка като анатомично и функционално свързват тазовите органи – вагината, матката, пикочния мехур и ректума – но също така помагат за независимото функциониране на всеки един от тях поотделно.

 

 

Упражненията на мускулите на тазовото дъно не са нова концепция. Практикуването им може да бъде проследено 6000 години назад във времето в китайското философско и религиозно учение на даоизма и свързаната с него система от физически упражнения. Йогите в древна Индия са практикували подобни упражнения, като са заемали подходяща позиция и са правели ритмични контракции на аналния сфинктер - част от повърхностния слой на мускулатурата на тазовото дъно. Хипократ и Гален са описали упражненията на тазовото дъно в Древна Гърция и Рим, съответно, където се е считало, че те увеличават дълголетието и подобряват цялостното здраве - сексуално и духовно.

 

 

Векове след тях, обаче, упражненията на тазовото дъно са забравени до 1930-те години, когато Маргарет Морис, британски физиотерапевт, описва упражненията на тазовото дъно като метод за предотвратяване и лечение на проблеми с контрола на пикочния мехур и червата. След това през 1940-те работата на д-р Арнолд Кегел връща на упражненията на тазовото дъно статута и признанието, което заслужават. Завещанието на д-р Кегел е причината днес тези упражнения са популярни с неговото име като Кегел упражнения. Д-р Кегел доказва, че успешната програма за упражнения на тазовото дъно трябва да включва обучение на мускула, обратна връзка, съпротивление и прогресивна интензивност. Той подчертава нуждата от постоянство и рутина в упражненията на мускулите на тазовото дъно.

 

 

Въпреки, че режимът от тренировки за тазовото дъно на Кегел се доказва като ефективен за много женски проблеми в тазовата област – включително поддържане на тазовите органи, сексуална функция и контрол на пикочния мехур и червата – това, което днес е популярно като Кегел упражнения има малка прилика с това, което д-р Кегел брилянтно описва в класическата си поредица от медицински публикации преди близо 70 години. Неговата програма и режим за упражнения на тазовото дъно включват основен фокус и интензивност, които за съжаление не са на уважение в повечето програми днес.

 

 

За съжаление, онлайн могат да се намерят множество, но прекалено общи статии и описания как се правят Кегел упражненията, които често подвеждат, че достатъчно да се правят по 10 минути стягане и отпускане на ден без съпротивление, без обратна връзка и без помощни средства. Но за съжаление това в повечето случаи е неефективно.

 

 

Използването на помощни средства( тренажори), които да гарантират правилното изпълнение, мотивацията и последователността е основни за ефективността на Кегел упражненията според д-р Арнолд Кегел.

 

Като се има предвид, че повечето жени не могат точно да локализират мускулите на тазовото си дъно или да правят упражненията, така че да имат ефект върху точните мускули, се стига до това много голяма част от тях да се откажат и да не виждат ефект от усилията си. Това, както и неразбирането на принципите залегнали в методиката на д-р Кегел, е и причината много т. нар. специалисти по тазово дъно и физиотерапевти да търсят аргументи против Кегел упражненията.

 

 

Тук ще се спрем на 3 от най-често срещаните мнения Против Кегел упражненията и ще им отговорим с контрааргументите За, за да можете сами да прецените.

 

 

 

Казват, че ...

 

Кегел упражненията напрягат мускулите и са противопоказни при болка в тазовото дъно, напрегнатост  и много стегнати мускули - състояния, които все по-често се срещат днес.

 

 

 

Важно е да знаете ...

 

 

Много хора, страдащи от дисфункция на тазовото дъно, погрешно вярват, че проблемът им е слабост („хипотоничност“), когато вместо това причината за техните симптоми е свръхактивнo тазовo дънo („хипертоничност“).

 

Ако се усещате напрегната и често имате болка при поставяне на тампон или при секс, това е знак, че мускулите на тазовото ви дъно са прекалено „стегнати“ през по-голямата част от времето. Тази базова мускулна активност намалява издръжливостта на мускулите на тазовото дъно и способността им да се свиват при нужда. Не подценявайте това състояние като нещо нормално, а вземете мерки да можете да отпускате мускулите си там долу, защото подобно продължително напрежение оказва огромно натоварване и дори може да стане причина на смъкване

Кегел упражненията погрешно се представят от някои специалисти само като стягане. Много жени си представят, че трябва да стягат колкото могат силно и продължително и с това се изчерпва Кегел тренировката им.  Но правилното изпълнение на Кегел упражненията всъщност представлява  редуване на стягане и ПЪЛНО отпускане с еднаква продължителност.

 

Именно по време на фазата на отпускане мускулите се възстановяват и се стимулира кръвоснабдяването, които подпомага регенерирането на тъканите и засилва мускулите.

 

Всъщност Кегел упражненията могат да бъдат полезни и за жени с болка и напрежение в тазовото дъно, но заради тяхната склонност да пренапрягат муск улите си, те трябва да  започнат с тренировъчни програми, които поставят фокус върху фазата на релаксация. За целта е най-добре да се използва тренажор, като например Кegel8 Ултра 20, който единствен на пазара има 3 специални програми, които са насочени към релаксация на тазовото дъно.

 

 

 

 

 

 

Имам редовен полов живот и не е необходимо да правя Кегел упражнения, за да поддържам здравето си и да се възстановя от проблем с тазовото дъно. 

Това си е достатъчна тренировка.

 

 

 

 

 

Важно е да знаете ...

 

 

 

Първо всеки влага различен смисъл в думата „редовен полов живот“, но веднъж или два пъти на седмица не замества режима от Кегел тренировки.

 

 

 

Второ, ако имате проблем с тазовото дъно – отпускане или прекалено стегнатост, воденето на полов живот не е достатъчно, за да го решите.

 

 

 

Трето - макар по принцип сексуалната активност да е полезна за здравето и тонуса ви, в някои случаи може и да повлияе негативнo на тазовото ви дъно. Например при слаби или болезнено стегнати интимни мускули естествената лубрикация е слаба и всяко неудобно движение води до микро-наранявания и допълнително напрежение в тази област.

 

 

 

И последно … ако работите целенасочено и постоянно и правите редовно Кегел тренировките си за засилване или релаксация според нуждите, които имате,  само след няколко седмици ще започнете да усещате по-добре интимната си област и … да изпитвате много по-голямо удоволствие от половия си живот.

 

 

 

 

 

Кегелите не са ефективни –

правя ги редовно от месеци и няма разлика.

 

 

 

 

Важно е да знаете ...

 

 

Това е малко като аз ходя на фитнес от месеци, но няма ефект. И в двата случая причината най-вероятно е, че вероятно тренирате без помощ от треньор или програма и не правите упражненията правилно ….

 

Много жени си мислят че правят Кегел упражнения, а всъщност стягат дупето и корема си.

 

Дупето ни се управлява от gluteus maximus и макар да е хубаво да засилване и този мускул, трябва сме наясно, че той е съвсем различен от мускулите, които контролират тазовото ни дъно.

 

Други жени правят още по-голяма грешка като стягат корема и натискат надолу и по този начин увеличават тежестта над тазовото си дъно.

 

В помощ на жените, които искат бързо и ефективно да постигнат резултати с Кегел упражнения има различни видове тренажори за тазово дъно, които дават обратна връзка, водят упражненията по подобие на личен фитнес треньор, но от комфорта на собствения ти дом.

 

Умният тренажор kGoal помага Кегел упражненията да се превърнат в приятна, лесна и много ефективна рутина. 90% от потребителите казват, че kGoal им помага да тренират интимните си мускулите по-често и по-лесно с помощта на приложението и различните игри, които ги водят и правят тренировката им по-забавна и не толкова досадна. 51% от жените споделят, че са усетили нужда да подобрят контрола над пикочния си мехур, когато тичат, кихат и кашлят.

 

Когато една млада жена забременее за първи път се намират какви ли не “специалисти” и доброжелатели, които да ѝ дават съвети, препоръки, насоки и "най-добри практики". Но истината е, че освен че жената в този момент е доста уязвима, тя е и с бушуващи хормони, което допринася за лесно ранимото ѝ психическо състояние. А и да не се лъжем всяка следродилна депресия започва дори още по време на бременността. Затова е важно жената да се вслуша в собствения си глас и да разбера какви са нейните нужди в този момент.

прочети още

Ако водиш заседнал начин на живот, имаш нужда да се възстановиш след раждане или наближаваш менопауза , тогава най-вероятно изпитваш и редица дискомфорти с интимните мускули и областта на тазовото дъно.

прочети още

Сигурно вече сте чували за мускулатурата на тазовото дъно, в повечето случаи най-късно след раждането? Или за Кегел упражнения? А правили ли сте интимна гимнастика? Темата за здраво тазово дъно е в основата на днешния ни материал. В интервю за Стефи Стоянов от mammi.bg, Галина Начкова от Kegel8 България разказва повече за техниките за заздравяване на тазовото дъно, защо са важни и полезни и как да ги изпълняваме.

прочети още